Afsnit 5: At finde det perfekte navn

Jeg havde fundet navnet fra start! Der var ingen tvivl. Jeg har tidligere fortalt at jeg altid gerne har ville være selvstændig i livet efter håndbold. Jeg har også, i takt med at min håndboldkarriere tog fart, vidst at jeg vil udnytte den position jeg skaber mig i håndboldverden til det liv jeg skal leve efter. 

Så hvorfor skulle navnet ikke hænge sammen med den jeg ønsker at være på håndboldbanen?

Jeg har igennem en del år ELSKET ordet BEASTMODE. Når jeg spiller er det med følelser, temperament og attitude. Siden jeg var lille har jeg altid synes at spillere med stor udstråling var fedest at se på. Derfor begyndte BEASTMODE at fylde mere og mere og er i dag et ord jeg bruger når jeg omtaler den tilstand, hvor jeg synes jeg er den bedste håndboldspiller. 

Ingen tvivl, navnet kunne kun være: BEASTMODE SPORTS

Vi opretter interessentskabet Beastmode Sports I/S, bestiller domænet til hjemmesiden www.beastmodesports.dk og laver vareprøver med Beastmode Sports Logo. Næste skridt: varemærkerettighederne over Beastmode Sports. Og her vender det hele! Når jeg kigger tilbage, er dette et altafgørende moment i vores videre færd og jagt på succes. Vi får afslag! En tysker har rettighederne over Beastmode i samme kategori. 

Da et interessentskab er lig med personlig hæftelse, turde vi ikke gå videre med det navn. Vi skulle ikke risikere at få en tysker på nakken. Men hvad gør man så? Hvordan finder man et nyt navn? Vi var virkelig på bar bund, for var der én ting vi hele tiden havde været sikre på, så var det navnet.

Vi følte at vi endevendte nettet. Søgte i nordisk mytologi, græsk mytologi og oversatte ord, vi gerne ville identificere os med, til sprog i hele verden. Intet match! Enten kunne vi ikke lide det ellers var det allerede taget. Vi ville gerne være så unikke som muligt, men samtidig have et navn, der gav mening og lød godt. Vi følte os lost og løb så småt tør for ideer.

En dag sidder jeg tilfældigt og kigger mine billeder på telefonen igennem og falder over nedenstående billede fra Disneys Lilo & Stitch. Straks falder tanken på Google Translate og hawaiiansk – det har vi da ikke forsøgt! Det første ord jeg skriver er: STÆRK og bom! Så stod der IKAIKA. Jeg skrev med det samme til Louise og beskeden var kort: JEG HAR FUNDET VORES NYE NAVN: IKAIKA. 

Louise var heldigvis også vild med det og vi besluttede samme dag at ændre navnet på det interessentskab vi allerede havde stiftet, ingen havde nemlig varerettighederne i Europa over IKAIKA. Den dag i dag er IKAIKA det bedste navn vi overhovedet kunne finde! For os kan IKAIKA have mange ligheder til det vi ønsker at stå for som brand. Vi vil være en stærk medspiller under træning, vi ønsker at skabe et brand for alle, være tæt på forbrugeren og skabe stærke relationer i form af god og jordnær kundeservice og et lyttende øre til fremtidige produkter. 

Beastmode Sports var formegentlig blevet vores død, det var blevet for snævert og havde udelukket for mange. Ikke alle kan identificere sig med ordet: Beastmode, med god grund. Træning og træningstøj er mange ting og der henvender IKAIKA sig til en meget bredere målgruppe. Varemærkerettighederne blev vores redning og grunden til at vi i dag tror på at vi er et mærke for ALLE også mænd! Det segment føler vi også kan rende rundt med IKAIKA på brystet.

Næste afsnit på bloggen om IKAIKA bliver vores første checkliste. Ønsker du at starte en virksomhed, så kan du læse meget mere om de skidt vi tog og hvad vi ønsker at give af råd set i bagklogskabens lys.